Friday, July 26, 2013

Panduan penulisan kajian tindakan




 




 
 
                 

KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA



PANDUAN PELAKSANAAN PENTAKSIRAN
PENYELIDIKAN TINDAKAN II
PROGRAM IJAZAH SARJANA MUDA PERGURUAN      DENGAN KEPUJIAN
             
  

INSTITUT PENDIDIKAN GURU
               KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA

   25 Mei 2010
Edisi Pelajar
PANDUAN  PELAKSANAAN PENTAKSIRAN PENYELIDIKAN TINDAKAN II
PROGRAM IJAZAH SARJANA MUDA PERGURUAN (PISMP)


1.0  PENGENALAN

            Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan Dengan  Kepujian adalah satu program latihan perguruan praperkhidmatan untuk melatih bakal guru dalam pelbagai bidang khusus untuk pendidikan sekolah rendah. Kursus Penyelidikan Tindakan II dalam program ini adalah bertujuan melahirkan guru-guru yang mempunyai kemahiran dan keterampilan melaksana dan melaporkan Penyelidikan Tindakan sebagai wahana meningkatkan profesionalisme guru. Amalan Penyelidikan Tindakan dalam kalangan guru akan memberikan impak yang positif kepada perubahan yang terancang ke arah peningkatan amalan pedagogi dan inovasi dalam kalangan guru. Penyelidikan Tindakan juga boleh membina keupayaan intelek yang dapat membantu guru melihat proses pengajaran dan pembelajaran sebagai sesuatu yang dinamik dan berkembang sejajar dengan perkembangan ilmu keguruan dan pendidikan.



2.0  RASIONAL

Proforma Kursus Penyelidikan Tindakan II PISMP memberikan penekanan khusus kepada usaha untuk melahirkan pelajar yang berkeupayaan dan berketrampilan mempraktikkan kemahiran penyelidikan yang diperolehi. Usaha bagi mengekalkan tahap penguasaan kemahiran dan pengetahuan perlu dinilai dari masa ke semasa secara sistematik. Penilaian Kerja Kursus adalah satu kaedah yang sesuai digunakan dalam usaha mengekalkan tahap dan pencapaian pelajar sepanjang pengajian di IPG.

Justeru, Panduan Pentaksiran Penyelidikan Tindakan II ini disediakan sebagai satu garis panduan pelaksanaan dan pentaksiran Kerja Kursus berbentuk pelaksanaan kajian (amali) dan pelaporan bagi memastikan pelajar-pelajar mencapai tahap penguasaan kemahiran yang diperlukan dalam melaksanakan Penyelidikan Tindakan.  Melalui panduan ini juga diharapkan, pentaksiran Penyelidikan Tindakan II dapat dilaksanakan dengan sistematik serta meningkatkan kesahan dan kebolehpercayaan pentaksiran tersebut.






3.0  OBJEKTIF  PANDUAN PENTAKSIRAN PENYELIDIKAN TINDAKAN II

3.1       Menyeragamkan proses pentaksiran pelaksanaan dan pelaporan Penyelidikan Tindakan Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan.

3.2       Menyediakan instrumen  pentaksiran  pelaksanaan dan pelaporan Penyelidikan Tindakan

3.3       Meningkatkan kesahan dan kebolehpercayaan pentaksiran yang dilaksanakan.

3.4       Sebagai dokumen rujukan dan panduan dalam pengurusan pentaksiran dan penilaian, serta kawalan mutu dan keselamatan.


4.0       STRUKTUR  PENTAKSIRAN

Struktur Pentaksiran Penyelidikan Tindakan ll Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PISMP)

BIL
KURSUS
KOD
KREDIT
PEP
KERJA KURSUS
CATATAN
PROJEK
PEMBENTANGAN
PELAPORAN
1.
Penyelidikan Tindakan Il – Bahasa Melayu Pendidikan Rendah (Pelaksanaan dan Pelaporan)
BMM3115
3 (0+3)
-
-
30%
70%


2.
Penyelidikan Tindakan ll – Bahasa Arab Pendidikan Rendah (Pelaksanaan dan Pelaporan)
BAM3115
3 (0+3)
-
-
30%
70%


3.
Penyelidikan Tindakan ll – Bahasa Cina Pendidikan Rendah (Pelaksanaan dan Pelaporan)
BCN3115
3 (0+3)
-
-
30%
70%


4.
Penyelidikan Tindakan ll – Bahasa Tamil Pendidikan Rendah (Pelaksanaan dan Pelaporan)
BTM3115
3 (0+3)
-
-
30%
70%


5.
Penyelidikan Tindakan ll – Pendidikan Islam Pendidikan Rendah (Pelaksanaan dan Pelaporan)
PIM3115
3 (0+3)
-
-
30%
70%


6.
Penyelidikan Tindakan ll – Pendidikan Jasmani Pendidikan Rendah (Pelaksanaan dan Pelaporan)
PJM3119
3 (0+3)
-
-
30%
70%


7.
Penyelidikan Tindakan ll –  Pendidikan Prasekolah (Pelaksanaan dan Pelaporan)
PRA3115
3 (0+3)
-
-
30%
70%


8.
Penyelidikan Tindakan ll – Pengajian Sosial Pendidikan Rendah (Pelaksanaan dan Pelaporan)
PSS3115
3 (0+3)
-
-
30%
70%


9.
Penyelidikan Tindakan ll – Pendidikan Seni Visual Pendidikan Rendah (Pelaksanaan dan Pelaporan)
PSV3115
3 (0+3)
-
-
30%
70%


10.
Penyelidikan Tindakan ll – Pendidikan Muzik Pendidikan Rendah (Pelaksanaan dan Pelaporan)
MZU3124
3 (0+3)
-
-
30%
70%


11.

Action Research l – Primary Mathematics  (Implementation and Reporting)
MTE3115
3 (0+3)
-
-
30%
70%


12.
Action Research l – Primary Science (Implementation and Reporting)
SCE3115
3 (0+3)
-
-
30%
70%


13.
Penyelidikan Tindakan ll – Reka Bentuk Teknologi - Pendidikan Rendah (Pelaksanaan dan Pelaporan)
RBT3115
3 (0+3)
-
-
30%
70%


14.
Penyelidikan Tindakan ll – Pendidikan Khas Masalah Pembelajaran Pendidikan Rendah (Kaedah)
PKB3115
3 (0+3)
-
-
30%
70%


15.
Penyelidikan Tindakan ll – Pendidikan Khas Masalah Pendengaran Pendidikan Rendah (Pelaksanaan dan Pelaporan) (Pelaksanaan dan Pelaporan)
PKD3115
3 (0+3)
-
-
30%
70%


16.
Penyelidikan Tindakan ll – Pendidikan Khas Masalah Penglihatan Pendidikan Rendah (Pelaksanaan dan Pelaporan)
PKL3115
3 (0+3)
-
-
30%
70%


17.
Penyelidikan Tindakan ll – Pendidikan Khas Masalah Pemulihan (Pelaksanaan dan Pelaporan)
PKP3115
3 (0+3)
-
-
30%
70%


Jadual  I   :   Kursus-kursus yang melibatkan pentaksiran  Penyelidikan Tindakan ll


5.0    PANDUAN PELAKSANAAN PENTAKSIRAN PENYELIDIKAN TINDAKAN ll

5.1         Panduan pelaksanaan pentaksiran Penyelidikan Tindakan ll ini digunapakai untuk semua kursus major berdasarkan hasil pembelajaran yang terkandung dalam proforma kursus major.  Sehubungan itu guru pelatih perlu mengaitkan fokus kajian mereka kepada major masing-masing.

5.2         Kerja Kursus bagi Kursus Penyelidikan Tindakan Il ini telah diselaraskan bentuk dan format penulisan laporan dan pembentangan Penyelidikan Tindakan untuk semua kursus major.

5.3         Seorang pensyarah (Penyelia) membimbing dan menilai sekumpulan pelajar antara 1 hingga 5 orang guru pelatih. Sebaiknya membimbing guru pelatih yang sama semasa Penyelidikan Tindakan l.


6.0    PROSEDUR PELAKSANAAN PENTAKSIRAN PENYELIDIKAN TINDAKAN ll
                       
6.1       Dua orang Pensyarah Penilai yang dilantik oleh pengarah IPG untuk menilai pembentangan Penyelidikan Tindakan pelajar bagi setiap sesi penilaian pembentangan.

6.2       Penilaian menggunakan skala pemarkahan seperti yang ditetapkan dalam rubrik pemarkahan kursus yang berkenaan

6.3       Markah dari setiap aspek yang dinilai hendaklah digabungkan dalam satu borang rumusan.

6.4       Pengiraan markah  akhir dalam borang rumusan adalah berasaskan kiraan peratus.


7.0       PANDUAN FORMAT PENULISAN LAPORAN PENYELIDIKAN TINDAKAN

*               Nama penyelidik
*                  Nama Institusi / Sekolah
*                  Isi Kandungan

1.0       PENDAHULUAN
Refleksi pengajaran dan pembelajaran lalu / Refleksi sorotan Litratur

2.0       FOKUS KAJIAN / ISU KEPRIHATINAN

·                     Tinjauan Masalah
·                     Analisis Tinjauan Masalah

3.0       OBJEKTIF KAJIAN / SOALAN KAJIAN

4.0       KUMPULAN SASARAN

5.0        TINDAKAN
  
5.1        Prosedur Tindakan

5.2        Cara Mengumpul Data
 

6.0        ANALISIS DAN INTERPRETASI  DATA

7.0        DAPATAN

8.0        CADANGAN KAJIAN SETERUSNYA

*                  Senarai Rujukan
*                  Lampiran


8.0       SPESIFIKASI PENTAKSIRAN PENYELIDIKAN TINDAKAN ll
           
8.1       PELAPORAN

BIL
BENTUK TUGASAN
KRITERIA PENTAKSIRAN
MARKAH
PETUNJUK PRESTASI
WAJARAN
1
PELAPORAN
1.0    PENDAHULUAN
          Refleksi pengalaman     yang lalu / Refleksi Sorotan Literatur
















2.0   FOKUS KAJIAN / ISU KEPRIHATINAN
  • Tinjauan Masalah
  • Analisis Tinjauan Masalah






















3.0   OBJEKTIF KAJIAN / SOALAN     KAJIAN









4.0   KUMPULAN SASARAN






5.0  TINDAKAN  
  5.1 Prosedur Tindakan
   








5.2 Cara Mengumpul Data
 










6.0 ANALISIS DAN INTERPRETASI  DATA






7.0 DAPATAN






8.0 CADANGAN KAJIAN SETERUSNYA




9.0  Pengolahan/ Kejelasan Penulisan






10.0  SENARAI RUJUKAN





5

















20

























5









5






5











5








10







5







5





20







10
Menghurai pengalaman P&P yang berkaitan dengan fokus kajian amat jelas

Menilai kembali pengalaman P&P yang berkaitan dengan fokus amat berkesan

Membincangkan secara mendalam andaian, nilai dan kepercayaan terhadap P&P dalam refleksi pengalaman P&P

Membincangkan secara amat terperinci jurang antara nilai dan kepercayaan yang dipegang dengan amalan P&P yang dilaksanakan

Mengenal pasti dan menghuraikan isu keprihatinan yang berkait dengan pengalaman pengkaji dan relevan kepada keperluan murid dengan amat baik dan jelas

Dapat menilai pemilihan fokus berdasarkan kriteria berikut:
·         Kebolehtadbiran
·         Kepentingan
·         Kebolehgunaan
·         kawalan
·         kolaborasi
·         kerelevanan kepada sekolah

Menyatakan fokus kajian dan peluang penambahbaikan dengan amat jelas

Menghuraikan cara  pengumpulan data awal untuk membuktikan masalah / isu wujud secara amat terperinci


Pernyataan objektif  kajian tindakan dapat dinyatakan  dengan amat jelas 3 perkara berikut
·         fokus
·         tindakan
·         pencapaian tindakan

Soalan kajian amat relevan dengan objektif kajian



Memerihalkan ciri-ciri responden  secara amat terperinci
  • bilangan
  • jantina
  • nama kelas/jawatan
  • prestasi akademik
ciri-ciri unik yang lain
Memperincikan langkah-langkah/aktiviti tindakan (P&P) dengan amat jelas

Memberi rasional terhadap tindakan yang dicadangkan dengan amat jelas



Kaedah pengumpulan data yang amat  sesuai untuk menjawab soalan kajian tindakan

Instrumen kajian tindakan dijelaskan dengan amat terperinci dan dilampirkan

Kaedah analisis data amat sesuai bagi data yang dikumpul

Analisis data telah dijelaskan dengan amat baik  

Menginterpretasi  semua data dengan amat lengkap


Dapatan kajian  yang dilaporkan amat sesuai dengan  soalan kajian  .

Menghubungkaitkan kajian lepas dengan dapatan kajian secara amat jelas

Dapat  menilai tindakan yang diambil secara kritis

Cadangan untuk kajian lanjutan dibincangkan dengan amat jelas.


Kesemua isi telah diolah dengan amat baik

Urutan idea yang  teratur

Penggunaan bahasa amat sesuai dengan penulisan ilmiah

Unsur refleksi amat  jelas

Menyenaraikan lebih daripada 10 rujukan yang berkaitan

Penulisan rujukan adalah konsisten dengan gaya rujukan  American Psychological Association (APA)  

Semua rujukan yang digunakan  amat relevan dan berkredibiliti


70%
















































































































2.
SIKAP DAN SAHSIAH

5
Menunjukkan tindakbalas yang amat positif terhadap komen atau kritikan.

Menunjukkan komitmen yang tinggi dalam menyelesaikan tugasan. 

Menunjukkan tahap penglibatan yang cemerlang.


JUMLAH
100

8.2       PEMBENTANGAN

BIL
BENTUK TUGASAN
KRITERIA PENTAKSIRAN
MARKAH
PETUNJUK PRESTASI
WAJARAN
1
PEMBENTANGAN
1.0    Penyampaian

          Pengkaji berkomunikasi      secara berkesan














2.0    Pengolahan Pembentangan

Pengkaji menunjukkan pengolahan secara teratur







3.0   Isi Kandungan

Menerang & menjelaskan dapatan kajian



4.0    Soal Jawab

Soalan penilai hanya berhubung dengan kajian yang dilaksanakan



20














30











25





20


Membentangkan hasil kajian dengan amat jelas dan yakin

Nada yang amat sesuai.

Penggunaan bahasa yang tepat  dan menarik.
Fokus kajian sangat jelas.

Menyokong dapatan dengan bukti yang amat tepat.

Bukti dari pelbagai sumber

Penggunaan media sangat berkesan


Memperkenalkan topik secara amat jelas dan kreatif.

Isi-isi disusun secara koheren.

Membuat  kesimpulan yang amat baik berasaskan bukti.

Fokus kajian sangat jelas.





Menyokong dapatan dengan bukti yang amat tepat.

Bukti dari pelbagai sumber



Menjawab soalan dengan amat jelas

Berpengetahuan yang sangat baik dalam  kajian yang dibentang

30%














































2.
SIKAP DAN SAHSIAH


5

Menepati masa

Penampilan diri yang sangat menarik.

Sangat yakin


JUMLAH
100




           
      












9.0             SYARAT LULUS PENTAKSIRAN  PELAKSANAAN PENYELIDIKAN TINDAKAN

              9.1   Pelajar lulus

    9.1.1    Kehadiran 100% dalam pengajaran dan pembelajaran

    9.1.2        Pelajar wajib menghasilkan pelaporan Penyelidikan Tindakan dan membentangkan dengan lengkap mengikut format dan kriteria yang ditetapkan

    9.1.3    Mencapai markah keseluruhan sekurang-kurangnya 40%


            9.2       Pelajar Gagal

9.2.1     Tidak melengkap dan menyempurnakan pelaporan dan pembentangan Penyelidikan Tindakan  

9.2.2   Tidak mencapai markah 40% ke atas

9.2.3  Pelajar yang tidak melengkap dan menyempurnakan pelaporan dan pembentangan Penyelidikan Tindakan  dikehendaki mengulang.

9.2.4   Pelajar dikehendaki mengulang pentaksiran tersebut pada tarikh yang ditetapkan.

9.2.5   Pelajar yang lulus pentaksiran ulangan hanya diberi gred lulus sahaja.














10.0   KAWALAN KESELAMATAN

10.1    Kawalan Mutu

10.1.1   Pentaksiran Kerja Kursus ini wajib dimoderasikan

10.1.2.  Pentaksiran kerja kursus ini hendaklah menggunakan instrumen yang telah disediakan.

10.1.3   Pemantauan akan dilakukan  oleh pihak Bahagian Pendidikan Guru dari semasa ke semasa untuk 
             mendapatkan maklum balas tentang pentaksiran yang dilaksanakan
       

10.2    Pengurusan Keselamatan Dokumen

10.2.1    Maklumat dan data tentang seseorang pelajar adalah dokumen terhad.

10.2.2    Instrumen pentaksiran yang digunakan oleh pensyarah adalah dokumen terhad.

10.2.3    Instrumen, maklumat dan data hendaklah diuruskan oleh Ketua Unit  Peperiksaan dan Penilaian
            IPG.










No comments:

Post a Comment