|
KEMENTERIAN
PELAJARAN MALAYSIA
PANDUAN PELAKSANAAN PENTAKSIRAN
PENYELIDIKAN TINDAKAN II
PROGRAM IJAZAH SARJANA MUDA
PERGURUAN DENGAN KEPUJIAN
INSTITUT
PENDIDIKAN GURU
KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA
25 Mei 2010
Edisi Pelajar
PANDUAN
PELAKSANAAN PENTAKSIRAN PENYELIDIKAN TINDAKAN II
PROGRAM IJAZAH SARJANA MUDA PERGURUAN (PISMP)
1.0 PENGENALAN
Program
Ijazah Sarjana Muda Perguruan Dengan
Kepujian adalah satu program latihan perguruan praperkhidmatan untuk
melatih bakal guru dalam pelbagai bidang khusus untuk pendidikan sekolah
rendah. Kursus Penyelidikan Tindakan II dalam program ini adalah bertujuan
melahirkan guru-guru yang mempunyai kemahiran dan keterampilan melaksana dan
melaporkan Penyelidikan Tindakan sebagai wahana meningkatkan profesionalisme
guru. Amalan Penyelidikan Tindakan dalam kalangan guru akan memberikan impak
yang positif kepada perubahan yang terancang ke arah peningkatan amalan
pedagogi dan inovasi dalam kalangan guru. Penyelidikan Tindakan juga boleh
membina keupayaan intelek yang dapat membantu guru melihat proses pengajaran
dan pembelajaran sebagai sesuatu yang dinamik dan berkembang sejajar dengan
perkembangan ilmu keguruan dan pendidikan.
2.0 RASIONAL
Proforma Kursus Penyelidikan Tindakan II PISMP memberikan penekanan
khusus kepada usaha untuk melahirkan pelajar yang berkeupayaan dan
berketrampilan mempraktikkan kemahiran penyelidikan yang diperolehi. Usaha bagi
mengekalkan tahap penguasaan kemahiran dan pengetahuan perlu dinilai dari masa ke
semasa secara sistematik. Penilaian Kerja Kursus adalah satu kaedah yang sesuai
digunakan dalam usaha mengekalkan tahap dan pencapaian pelajar sepanjang
pengajian di IPG.
Justeru, Panduan Pentaksiran Penyelidikan Tindakan II ini disediakan
sebagai satu garis panduan pelaksanaan dan pentaksiran Kerja Kursus berbentuk
pelaksanaan kajian (amali) dan pelaporan bagi memastikan pelajar-pelajar
mencapai tahap penguasaan kemahiran yang diperlukan dalam melaksanakan
Penyelidikan Tindakan. Melalui panduan
ini juga diharapkan, pentaksiran Penyelidikan Tindakan II dapat dilaksanakan
dengan sistematik serta meningkatkan kesahan dan kebolehpercayaan pentaksiran
tersebut.
3.0 OBJEKTIF
PANDUAN PENTAKSIRAN PENYELIDIKAN TINDAKAN II
3.1 Menyeragamkan
proses pentaksiran pelaksanaan dan pelaporan Penyelidikan Tindakan Program
Ijazah Sarjana Muda Perguruan.
3.2 Menyediakan
instrumen pentaksiran pelaksanaan dan pelaporan Penyelidikan
Tindakan
3.3 Meningkatkan kesahan dan
kebolehpercayaan pentaksiran yang dilaksanakan.
3.4 Sebagai
dokumen rujukan dan panduan dalam pengurusan pentaksiran dan penilaian, serta
kawalan mutu dan keselamatan.
4.0 STRUKTUR
PENTAKSIRAN
Struktur Pentaksiran Penyelidikan Tindakan ll Program Ijazah Sarjana Muda
Perguruan (PISMP)
BIL
|
KURSUS
|
KOD
|
KREDIT
|
PEP
|
KERJA KURSUS
|
CATATAN
|
||
PROJEK
|
PEMBENTANGAN
|
PELAPORAN
|
||||||
1.
|
Penyelidikan Tindakan Il
– Bahasa Melayu Pendidikan Rendah (Pelaksanaan dan Pelaporan)
|
BMM3115
|
3 (0+3)
|
-
|
-
|
30%
|
70%
|
|
2.
|
Penyelidikan Tindakan ll – Bahasa Arab Pendidikan
Rendah (Pelaksanaan dan Pelaporan)
|
BAM3115
|
3 (0+3)
|
-
|
-
|
30%
|
70%
|
|
3.
|
Penyelidikan Tindakan ll – Bahasa Cina Pendidikan
Rendah (Pelaksanaan dan Pelaporan)
|
BCN3115
|
3 (0+3)
|
-
|
-
|
30%
|
70%
|
|
4.
|
Penyelidikan Tindakan ll – Bahasa Tamil Pendidikan
Rendah (Pelaksanaan dan Pelaporan)
|
BTM3115
|
3 (0+3)
|
-
|
-
|
30%
|
70%
|
|
5.
|
Penyelidikan Tindakan ll – Pendidikan Islam Pendidikan
Rendah (Pelaksanaan dan Pelaporan)
|
PIM3115
|
3 (0+3)
|
-
|
-
|
30%
|
70%
|
|
6.
|
Penyelidikan Tindakan ll – Pendidikan Jasmani
Pendidikan Rendah (Pelaksanaan dan
Pelaporan)
|
PJM3119
|
3 (0+3)
|
-
|
-
|
30%
|
70%
|
|
7.
|
Penyelidikan Tindakan ll – Pendidikan Prasekolah (Pelaksanaan dan Pelaporan)
|
PRA3115
|
3 (0+3)
|
-
|
-
|
30%
|
70%
|
|
8.
|
Penyelidikan Tindakan ll – Pengajian Sosial Pendidikan
Rendah (Pelaksanaan dan Pelaporan)
|
PSS3115
|
3 (0+3)
|
-
|
-
|
30%
|
70%
|
|
9.
|
Penyelidikan Tindakan ll – Pendidikan Seni Visual
Pendidikan Rendah (Pelaksanaan dan
Pelaporan)
|
PSV3115
|
3 (0+3)
|
-
|
-
|
30%
|
70%
|
|
10.
|
Penyelidikan Tindakan ll – Pendidikan Muzik Pendidikan
Rendah (Pelaksanaan dan Pelaporan)
|
MZU3124
|
3 (0+3)
|
-
|
-
|
30%
|
70%
|
|
11.
|
Action Research l – Primary Mathematics (Implementation and Reporting)
|
MTE3115
|
3 (0+3)
|
-
|
-
|
30%
|
70%
|
|
12.
|
Action Research l – Primary Science (Implementation and
Reporting)
|
SCE3115
|
3 (0+3)
|
-
|
-
|
30%
|
70%
|
|
13.
|
Penyelidikan Tindakan ll – Reka Bentuk Teknologi -
Pendidikan Rendah (Pelaksanaan dan
Pelaporan)
|
RBT3115
|
3 (0+3)
|
-
|
-
|
30%
|
70%
|
|
14.
|
Penyelidikan Tindakan ll – Pendidikan Khas
Masalah Pembelajaran Pendidikan Rendah (Kaedah)
|
PKB3115
|
3 (0+3)
|
-
|
-
|
30%
|
70%
|
|
15.
|
Penyelidikan Tindakan ll – Pendidikan Khas
Masalah Pendengaran Pendidikan Rendah (Pelaksanaan
dan Pelaporan) (Pelaksanaan dan Pelaporan)
|
PKD3115
|
3 (0+3)
|
-
|
-
|
30%
|
70%
|
|
16.
|
Penyelidikan Tindakan ll – Pendidikan Khas
Masalah Penglihatan Pendidikan Rendah (Pelaksanaan
dan Pelaporan)
|
PKL3115
|
3 (0+3)
|
-
|
-
|
30%
|
70%
|
|
17.
|
Penyelidikan Tindakan ll – Pendidikan Khas
Masalah Pemulihan (Pelaksanaan dan
Pelaporan)
|
PKP3115
|
3 (0+3)
|
-
|
-
|
30%
|
70%
|
Jadual I
: Kursus-kursus yang melibatkan pentaksiran Penyelidikan Tindakan ll
5.0 PANDUAN PELAKSANAAN PENTAKSIRAN
PENYELIDIKAN TINDAKAN ll
5.1 Panduan
pelaksanaan pentaksiran Penyelidikan Tindakan ll ini digunapakai untuk semua kursus major berdasarkan hasil pembelajaran yang terkandung dalam proforma kursus
major. Sehubungan itu guru pelatih perlu
mengaitkan fokus kajian mereka kepada major masing-masing.
5.2 Kerja
Kursus bagi Kursus Penyelidikan Tindakan Il ini telah diselaraskan bentuk dan format
penulisan laporan dan pembentangan Penyelidikan Tindakan untuk semua kursus
major.
5.3 Seorang
pensyarah (Penyelia) membimbing dan menilai sekumpulan pelajar antara 1 hingga
5 orang guru pelatih. Sebaiknya membimbing guru pelatih yang sama semasa
Penyelidikan Tindakan l.
6.0 PROSEDUR PELAKSANAAN PENTAKSIRAN
PENYELIDIKAN TINDAKAN ll
6.1 Dua
orang Pensyarah Penilai yang dilantik oleh pengarah IPG untuk menilai pembentangan
Penyelidikan Tindakan pelajar bagi setiap sesi penilaian pembentangan.
6.2 Penilaian menggunakan skala
pemarkahan seperti yang ditetapkan dalam rubrik pemarkahan kursus yang
berkenaan
6.3 Markah dari setiap aspek
yang dinilai hendaklah digabungkan dalam satu borang rumusan.
6.4 Pengiraan markah akhir dalam borang rumusan adalah berasaskan
kiraan peratus.
7.0 PANDUAN FORMAT PENULISAN
LAPORAN PENYELIDIKAN TINDAKAN
Nama
penyelidik
Nama
Institusi / Sekolah
Isi
Kandungan
1.0 PENDAHULUAN
Refleksi pengajaran dan pembelajaran lalu / Refleksi sorotan Litratur
2.0 FOKUS KAJIAN / ISU
KEPRIHATINAN
·
Tinjauan Masalah
·
Analisis Tinjauan
Masalah
3.0 OBJEKTIF KAJIAN / SOALAN
KAJIAN
4.0 KUMPULAN SASARAN
5.0 TINDAKAN
5.1 Prosedur Tindakan
5.2 Cara Mengumpul Data
6.0 ANALISIS
DAN INTERPRETASI DATA
7.0 DAPATAN
8.0 CADANGAN
KAJIAN SETERUSNYA
Senarai
Rujukan
Lampiran
8.0 SPESIFIKASI
PENTAKSIRAN PENYELIDIKAN TINDAKAN ll
8.1 PELAPORAN
BIL
|
BENTUK TUGASAN
|
KRITERIA PENTAKSIRAN
|
MARKAH
|
PETUNJUK PRESTASI
|
WAJARAN
|
1
|
PELAPORAN
|
1.0
PENDAHULUAN
Refleksi pengalaman yang lalu / Refleksi Sorotan Literatur
2.0 FOKUS KAJIAN / ISU KEPRIHATINAN
3.0 OBJEKTIF KAJIAN /
SOALAN KAJIAN
4.0 KUMPULAN SASARAN
5.0 TINDAKAN
5.1 Prosedur Tindakan
5.2 Cara
Mengumpul Data
6.0
ANALISIS DAN INTERPRETASI DATA
7.0 DAPATAN
8.0
CADANGAN KAJIAN SETERUSNYA
9.0 Pengolahan/
Kejelasan Penulisan
10.0
SENARAI RUJUKAN
|
5
20
5
5
5
5
10
5
5
20
10
|
Menghurai pengalaman P&P yang berkaitan dengan
fokus kajian amat jelas
Menilai kembali pengalaman P&P yang berkaitan
dengan fokus amat berkesan
Membincangkan secara mendalam andaian, nilai dan
kepercayaan terhadap P&P dalam refleksi pengalaman P&P
Membincangkan secara amat terperinci jurang
antara nilai dan kepercayaan yang dipegang dengan amalan P&P yang
dilaksanakan
Mengenal
pasti dan menghuraikan isu keprihatinan yang berkait dengan pengalaman
pengkaji dan relevan kepada keperluan murid dengan amat baik dan jelas
Dapat menilai pemilihan fokus
berdasarkan kriteria berikut:
·
Kebolehtadbiran
·
Kepentingan
·
Kebolehgunaan
·
kawalan
·
kolaborasi
·
kerelevanan
kepada sekolah
Menyatakan
fokus kajian dan peluang penambahbaikan dengan amat jelas
Menghuraikan
cara pengumpulan data awal untuk
membuktikan masalah / isu wujud secara amat terperinci
Pernyataan objektif kajian tindakan dapat dinyatakan dengan amat jelas 3 perkara berikut
·
fokus
·
tindakan
·
pencapaian tindakan
Soalan kajian amat relevan dengan objektif kajian
Memerihalkan ciri-ciri responden
secara amat terperinci
ciri-ciri unik yang lain
Memperincikan
langkah-langkah/aktiviti tindakan (P&P) dengan amat jelas
Memberi rasional
terhadap tindakan yang dicadangkan dengan amat jelas
Kaedah
pengumpulan data yang amat sesuai
untuk menjawab soalan kajian tindakan
Instrumen kajian tindakan dijelaskan dengan
amat terperinci dan dilampirkan
Kaedah
analisis data amat sesuai bagi data yang dikumpul
Analisis
data telah dijelaskan dengan amat baik
Menginterpretasi semua data dengan amat lengkap
Dapatan
kajian yang dilaporkan amat sesuai
dengan soalan kajian .
Menghubungkaitkan
kajian lepas dengan dapatan kajian secara amat jelas
Dapat menilai
tindakan yang diambil secara kritis
Cadangan
untuk kajian lanjutan dibincangkan dengan amat jelas.
Kesemua isi telah diolah dengan amat
baik
Urutan idea yang teratur
Penggunaan bahasa amat sesuai dengan
penulisan ilmiah
Unsur refleksi amat jelas
Menyenaraikan
lebih daripada 10 rujukan yang berkaitan
Penulisan
rujukan adalah konsisten dengan gaya
rujukan American Psychological
Association (APA)
Semua
rujukan yang digunakan amat relevan
dan berkredibiliti
|
70%
|
2.
|
SIKAP
DAN SAHSIAH
|
5
|
Menunjukkan
tindakbalas yang amat positif terhadap komen atau kritikan.
Menunjukkan komitmen yang tinggi dalam
menyelesaikan tugasan.
Menunjukkan tahap penglibatan yang
cemerlang.
|
||
JUMLAH
|
100
|
8.2 PEMBENTANGAN
BIL
|
BENTUK TUGASAN
|
KRITERIA PENTAKSIRAN
|
MARKAH
|
PETUNJUK PRESTASI
|
WAJARAN
|
1
|
PEMBENTANGAN
|
1.0 Penyampaian
Pengkaji berkomunikasi secara berkesan
2.0 Pengolahan Pembentangan
Pengkaji menunjukkan pengolahan
secara teratur
3.0
Isi Kandungan
Menerang
& menjelaskan dapatan kajian
4.0 Soal Jawab
Soalan penilai hanya berhubung
dengan kajian yang dilaksanakan
|
20
30
25
20
|
Membentangkan hasil kajian dengan amat
jelas dan yakin
Nada yang amat sesuai.
Penggunaan bahasa yang tepat
dan menarik.
Fokus kajian sangat jelas.
Menyokong dapatan dengan bukti yang amat tepat.
Bukti dari pelbagai sumber
Penggunaan media sangat berkesan
Memperkenalkan topik secara amat jelas dan kreatif.
Isi-isi disusun secara koheren.
Membuat kesimpulan yang amat
baik berasaskan bukti.
Fokus kajian sangat jelas.
Menyokong dapatan dengan bukti yang amat tepat.
Bukti dari pelbagai sumber
Menjawab soalan dengan amat jelas
Berpengetahuan yang sangat
baik dalam kajian yang dibentang
|
30%
|
2.
|
SIKAP
DAN SAHSIAH
|
5
|
Menepati masa
Penampilan diri yang sangat menarik.
Sangat yakin
|
||
JUMLAH
|
100
|
9.0 SYARAT
LULUS PENTAKSIRAN PELAKSANAAN
PENYELIDIKAN TINDAKAN
9.1 Pelajar lulus
9.1.1
Kehadiran 100% dalam pengajaran dan pembelajaran
9.1.2 Pelajar
wajib menghasilkan pelaporan Penyelidikan Tindakan dan membentangkan dengan
lengkap mengikut format dan kriteria yang ditetapkan
9.1.3
Mencapai markah keseluruhan sekurang-kurangnya 40%
9.2 Pelajar
Gagal
9.2.1 Tidak
melengkap dan menyempurnakan pelaporan dan pembentangan Penyelidikan Tindakan
9.2.2 Tidak mencapai markah 40% ke atas
9.2.3 Pelajar yang tidak melengkap
dan menyempurnakan pelaporan dan pembentangan Penyelidikan Tindakan dikehendaki mengulang.
9.2.4 Pelajar dikehendaki mengulang pentaksiran
tersebut pada tarikh yang ditetapkan.
9.2.5 Pelajar yang lulus pentaksiran ulangan hanya
diberi gred lulus sahaja.
10.0 KAWALAN KESELAMATAN
10.1 Kawalan Mutu
10.1.1 Pentaksiran Kerja Kursus ini wajib
dimoderasikan
10.1.2. Pentaksiran kerja kursus ini hendaklah
menggunakan instrumen yang telah disediakan.
10.1.3 Pemantauan akan dilakukan oleh pihak Bahagian Pendidikan Guru dari
semasa ke semasa untuk
mendapatkan maklum balas tentang
pentaksiran yang dilaksanakan
10.2 Pengurusan Keselamatan Dokumen
10.2.1 Maklumat dan data tentang seseorang pelajar
adalah dokumen terhad.
10.2.2 Instrumen pentaksiran yang digunakan oleh
pensyarah adalah dokumen terhad.
10.2.3 Instrumen, maklumat dan data hendaklah
diuruskan oleh Ketua Unit Peperiksaan
dan Penilaian
IPG.
No comments:
Post a Comment