Friday, July 29, 2016

THEORY CAUNSELLING - REBT

RATIONAL EMOTIVE BEHAVIOR THEORY (REBT)

1.0  PENGENALAN

1.1       ALBERT ELLIS

Albert lebih dikenali sebagai bapa kognitif tingkahlaku. Beliau dilahirkan  pada tahun 17 September 1913  di Pittsburgh kemudian menetap di New York semenjak berumur empat tahun. Semasa zaman kanak-kanak  dahulu beliau telah dimasukan ke dalam hospital sebanyak sembilan kali kerana mengidap nephritis. Semasa berumur sembilan belas tahun menghidap penyakit  renal glycosuria dan mengidap penyakit kencing manis ketika berumur empat puluh tahun. Walaupun begitu beliau  dapat menikmati kehidupan dengan aktif  kerana sentiasa berfikiran positif terhadap masalah kesihatan dan sentiasa menjaga kesihatan diri.

            Oleh kerana beliau mempunyai minat dan berkebolehan  dalam melakukan sesi kaunseling, maka beliau telah mengambil keputusan untuk menjadi ahli psikologi.Setelah tamat pengajian di kolej selama lapan tahun, beliau telah memasuki program psikologi klinikal  Maktab Perguruan Columbia. Pada mulanya beliau hanya menjalankan kaunseling perkahwinan, kaunseling keluarga dan terapi seks. Dari tahun  1947 hingga 1953 beliau mempraktikkan analisis klasik dan psikoterapi  berorientasikan analisis

            Beliau membuat kesimpulan bahawa psikoanalisis bentuk rawatan yang saintifik  dan superficial. Setelah mengkaji beberapa sistem pada awal 1955 beliau mengabungkan terapi humanistik, falsafah dan tingkahlaku bagi menghasilkan Terapi Rasional Emotif  Tingkahlaku yang dikenali sebagai Rational Emotive Behavior Therapy (REBT). Teori ini memperkenalkan pendekatan  pemikiran logik dan proses kognitif dalam kaunseling. Ellis percaya bahawa manusia mempunyai pemikiran dan kepercayaan yang tidak rasional yang menyebabkan berlakunya gangguan emosi.
            Ellis membina pendekatan  ini sebagai satu kaedah  untuk menangani masalah semasa beliau muda dan dewasa. Sebagai contoh beliau mempunyai perasaan takut untuk bercakap di khalayak ramai. Beliau juga berasa sangat malu untuk bergaul dengan kaum wanita. Bagi mengatasi masalah tersebut, Ellis ketika itu berumur 19 tahun telah memaksa dirinya dengan bercakap di hadapan 100 orang wanita di Bronx Botanical Garden selama sebulan. Sepanjang sesi tersebut beliau gagal mendapat teman wanita tetapi beliau berjaya mengurangkan perasaan  takut ditolak oleh wanita.

            Ellis berjaya mengatasi halangan-halangan dalam kehidupan dengan mengaplikasikan kaedah kognitif tingkahlaku. Beliau juga berjaya menghilangkan rasa bimbang ketika bercakap di khalayak. Malahan beliau merasa lebih seronok melakukannya. Hasilnya ramai orang mendengar ucapan memberi komen bahawa beliau bercakap dengan humor dan bergaya.

            Pada usia 90 tahun Ellis merupakan seorang yang sangat bertenaga dan produktif serta berkomitmen kerana beliau bekerja selama tujuh hari di samping menulis dalam lapangan kaunseling dan psikoterapi. Beliau juga mempraktikan psikoterapi, terapi kelompok, kaunseling perkahwinan dan keluarga dan terapi seks selama 60 tahun. Di samping itu beliau mengadakan perjumpaan sebnyak enam puluh klien secara individu dan empat kelompok dalam masa seminggu. Beliau juga memberi dua ratus syarahan  dan bengkel kepada ahli professional dan awam setiap tahun.

Beliau juga telah menerbitkan sebanyak 70 buah buku dan lebih daripada 800 artikel terutamanya pada teori  dan penggunaan dalam REBT. Beliau dilantik sebagai diplomat dalam Clinical Psychology dari American Board of Professional Psychology. Dr Albert Ellis menghembuskan nafasnya yang terakhir pada 24 Julai 2007 selepas sakit dalam tempoh yang panjang (lama).




1.2     Kronologi  Rational Emotive Behavior Theory (REBT)

Bermula pada tahun 1951 hingga 1961 teori terapi Dr Albert Ellis ini lebih dikenali sebagai Rational Therapy (RT). Menurut beliau, seseorang manusia itu terganggu bukan disebabkan sesuatu perkara tetapi pandangannya terhadap apa yang dilihat. Beliau bukan sahaja menekankan pemikiran tidak rasional tetapi memberi perhatian kepada emosi manusia.

            Seterusnya  pada tahun  1961 hingga tahun 1993, Terapi Rasional telah berubah kepada Rational Emotive Therapy (RET) di mana, Dr Albert Ellis telah menghubungkan di antara pemikiran dan emosi yang tidak rasional dalam pendekatan sesi kaunseling.

Bemula tahun 1993 satu teknik baru diaplikasikan di dalam Terapi Rasional Emosi iaitu  teknik mengubah tingkahlaku dan  akhirnya diubah kepada Terapi Rasional Emotif Tingkahlaku atau dalam bahasa Inggerisnya Rational Emotive Behaviour Therapy (REBT) sehingga kini.



(Utk detail boleh berhubung terus dgn blogger)


No comments:

Post a Comment