Friday, July 29, 2016

UNSUR KECINDAN DALAM PRASEKOLAH

APLIKASI UNSUR KECINDAN OLEH GURU PELATIH PRASEKOLAH
SEMASA MENJALANI PRAKTIKUM


Mohd Anuwi bin Husain

Jabatan Ilmu Pendidikan
IPG Kampus Dato’ Razali Ismail

ABSTRAK
Kajian ini bertujuan untuk melihat unsur kecindan atau jenaka dalam kalangan guru pelatih PISMP prasekolah semester 7 semasa menjalani latihan praktikum.  Selain daripada itu, kajian ini juga melihat tahap kecindan guru pelatih dalam satu-satu slot pengajaran yang dilaksanakan dalam bilik darjah. Dalam pemerhatian terhadap pengajaran ini, pengkaji mengenal pasti kaedah yang sesuai bagi memasukkan unsur humor dalam pembelajaran agar pengajaran dan pembelajaran dapat dijalankan dengan lebih berkesan. Kajian kualitatif ini menggunakan kaedah pemerhatian dengan berfokuskan kepada 6 orang sampel kajian. Instrumen kajian terdiri daripada senarai semak pemerhatian dan protokol temubual terhadap sampel yang dipilih. Hasil dapatan ini diharapkan dapat membantu guru-guru prasekolah memahami lebih mendalam unsur-unsur kecindan dalam meningkatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran menerusi elemen ini.
Kata Kunci: Guru Pelatih Prasekolah, kecindan, praktikum


No comments:

Post a Comment