APLIKASI
UNSUR KECINDAN OLEH GURU PELATIH PRASEKOLAH
SEMASA
MENJALANI PRAKTIKUM
Mohd Anuwi
bin Husain
Jabatan Ilmu Pendidikan
IPG Kampus Dato’ Razali Ismail
ABSTRAK
Kajian
ini bertujuan untuk melihat unsur kecindan atau jenaka dalam kalangan guru
pelatih PISMP prasekolah semester 7 semasa menjalani latihan praktikum. Selain daripada itu, kajian ini juga melihat
tahap kecindan guru pelatih dalam satu-satu slot pengajaran yang dilaksanakan dalam
bilik darjah. Dalam pemerhatian terhadap pengajaran ini, pengkaji mengenal
pasti kaedah yang sesuai bagi memasukkan unsur humor dalam pembelajaran agar
pengajaran dan pembelajaran dapat dijalankan dengan lebih berkesan. Kajian
kualitatif ini menggunakan kaedah pemerhatian dengan berfokuskan kepada 6 orang
sampel kajian. Instrumen kajian terdiri daripada senarai semak pemerhatian dan
protokol temubual terhadap sampel yang dipilih. Hasil dapatan ini diharapkan
dapat membantu guru-guru prasekolah memahami lebih mendalam unsur-unsur
kecindan dalam meningkatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran menerusi
elemen ini.
Kata
Kunci: Guru Pelatih Prasekolah, kecindan, praktikum
No comments:
Post a Comment